6 maj 2009

TOE UP


Puh! Mina första toe up sockar är nu klara att användas, det har varit RIKTIGT roligt att göra dessa!! Jag var ute på knitty för att se om jag skulle hitta något sockmönster och blev jätteförtjust i ett ganska nyutlagt mönster som heter absinth. Enkelt har det inte varit..jag har stickat ett ofantligt antal med sockar, men har alltid stickat uppifrån o ner, nu skulle man helt plötsligt sticka nerifrån o upp. Mig veterligen finns heller inte några svenska toe up mönster, så det var bara och sätta sig o nöta in lite engelska termer. Knitty:s ordlista var verkligen till stor hjälp, men jag tror jag läste mönstret typ 100 ggr. innan jag satte igång. Ett stort problem var att jag inte hade de 2 rundstickor man skulle ha, så jag fick verkligen kämpa med mönstret...jag testade med att köra med fem stickor vid utökningen på tån och sedan minska ner till 2 under foten och en rundsticka på översidan foten (mönsterstickning).Det gick väl någorlunda, men efter första socken, begav jag mig ut och köpte 2 rundstickor...jag kan ju säga som så....att den andra socken stickades på halva tiden ungefär!! Nu har man verkligen fått blodad tand och jag kan inte bärga mig innan jag får sätta mig in i ännu ett nytt sockmönster...Jag kan ju säga som så, att när man lärt sig lite engelska termer så öppnas en helt ny värld!!! De finns så ofantligt många mönster på engelska att man vet inte var man ska börja och något slut ser jag då absolut inte inom de närmsta åren HaHA!! Lite synd dock att mönstret inte riktigt kommer till sin fulla rätt med detta sockgarn (California SALIDA). Gör jag dessa sockar ngn. fler gång så blir det nog ett enfärgat garn!!!! Men jag är ändå nöjd....MINA FÖRSTA TOE UP:)
Posted by Picasa

1 kommentar:

  1. Väldigt fina sockar - jag kanske också ska våga mig på toe-up!

    SvaraRadera