24 oktober 2009

SUPER CHUNKY!


Detta är ett av de nya garn jag köpte på stickcafekvällen Sirdar:s Big softie....jag begriper inte vad problemet är....jag har fotat vantarna både ute i dagsljus och inne...garnet ser väldigt rött ut, fast jag tycker det ser vinrött ut i verkligheten. Nåväl..så här har jag gjort:
20 maskor på virknål nr:9. Virka bara runt med smygmaskor och fastmaskor i bakre luftmaskbågen eller vilka maskor du vill ca 8-10 cm. Nu ska tumöppning göras...5 luftmaskor, hoppa över följande 5 maskor i arbetet. Fortsätt sedan som vanligt, med fast och smygmaskor till du kommer ca 2cm från tilltänkta toppen på vanten. Virka ett varv med ihoptagning.(virka ihop 2 och två maskor).= 10 maskor.Ett varv utan hoptagning och sistavarvet hoptagning igen ..Drag åt och fäst garnet.
Tummen=virka ca. 10 maskor runt öppningen...virka till önskad längd..kör ihoptagning på samma vis som i toppen på vanten. Till sist virkade jag en kant med picoter..ca 8 st.

LYCKA TILL!!

Garnet jag använt är 50g och ca 45m. 51% ull och 49%akryl.

Återkommer med dekoration på dessa vantar vid senare tillfälle....har inte riktigt bestämt mig än vad det blir...pärlor?....knappar? eller....ja, vi får se
Posted by Picasa

3 kommentarer:

  1. Vad kul med vantarna, så läckra!

    SvaraRadera
  2. Tänkte ge mig på att virka ett par. Du skriver fast och smygmaskor. Hur tänkte du då?
    Fick du mitt mail om ett par sockar till?
    /Båtbyggarhustrun

    SvaraRadera
  3. Hej Sirpa! Jag är absolut inget virkproffs...men, smygmaskan drar du ju rakt igenom direkt, medans med en fastmaska hämtar du upp garnet först och sen drar igenom en gång till..gå gärna in på garnstudio, dom har jättebra beskrivningar på olika maskor. Jag körde ett varv smygmaskor, två varv fast t.ex lite blandat...men när du virkar runt tummen så blir det bäst om man kör med smygmaskor för att undvika större hål.
    Jag måste helt missat ditt mail om sockar...ska gå ut och kolla.. /Annica

    SvaraRadera