25 februari 2010

Variant på OS-mössa!!


Inhandlade lite garn igår hos bästbästa Garntomten, dottern ville ha en OS-mössa, och vi hade tur, hon hittade både garn och jättefint mönster :) Det blev ett acrylgarn eftersom hon är dödligt rädd att det ska vara stickigt...själv skulle jag nog helst vilja göra en i tjockt bomullsgarn. Iallafall så hann jag med att köpa lite till mig själv också, det blev två nystan hjortronfärgad Lovikka och lite raggsocksgarn plus fritidsgarn som jag ska använda till lite tovning tänkte jag. Hittade även ett kanonfint tjocksockemönster...Jippie, hoppas verkligen det blir lika fint i verkligheten!! Tiden rann snabbt iväg (som vanligt) och jag varken hann eller kom ihåg allt jag skulle kika på (måste nog ta en sväng till dit!!....säger hon som aldrig går utanför dörren hihi!!!) Träffade även på Sirpa, det ska verkligen bli spännande med nyöppningen av hennes fina kafe , med stickkafe och nya soppmenyer...plus att jag kanske ska få visa upp lite smycken där, superroligt :)
Eftersom mönstret krävde ganska tjockt garn till mössan, så fick det bli dubbelt, vilket innebar omnystning av de 4 nystanen (den yttre och den inre tråden lades ihop, det gick turligt nog galant för en gångs skull !! Lagom till stafettstarten påbörjades virkningen och vid målgången var den nästan klar...förutom en massa trådar som skull fästas då!!
Garnet heter Carolina och mönstret kommer från Sandnes garn
Virknål nr 6 blev det (hittade nr.7, idag haha!!) Vet inte om det berodde på att nålen var för liten, men jag fick göra ett extra ökningsvarv på min mössa...plus två extra varv med fastmaskor på slutet..

Tror inte att den sista OS-mössan är virkad!!! Mössvirkningsboomen har nog bara just startat :)
Posted by Picasa

3 kommentarer:

  1. Den vackraste OS-mössan jag sett, älskar färgerna! //BiZen

    SvaraRadera
  2. Det var snabbt! Otroligt.

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Ta chansen att under en inspirerande helg i natursköna Waxholm prova på grunderna i tvåändsstickning den 22-23 Maj!
    Vi lär dig grunderna, och att sticka olika slags mönster med hjälp av grundmaskorna.
    För mer info besök stickkurs.se
    Sprid gärna detta till kreativa, intresserade och nyfikna människor på ditt stickcafé och på jobbet!

    Medlemmar i sticka.org erhåller 10% rabatt på kursavgiften!

    Varmt välkommen önskar
    Agneta
    &
    Marie-Louise

    SvaraRadera