30 maj 2011

No Name Shawl :)

En hel vecka igen och inga blogginlägg! Har legat med dunderförkylning och praktiskt taget inte ens orkat titta på andras bloggar. Nu har man verkligen lite att ta igen.

Men nu till ett FO!...utan namn än så länge.
Den är stickad med ett sockgarn från Schoeller & Stal som heter Fortissima Alpaka. Verkligen härligt garn, som passar lika bra till sjal som till fot. Nystanet var på ca: 420 m tror jag! (naturligtvis har jag ju kastat etiketten). Det blev iallafall några meter över som kan användas som randning eller udd på en annan sjal i framtiden kanske.


Sjalen är stickad på frihand och mönstret har jag även använt tidigare när jag stickat bl.a babybandanan i rosa. Sjalen är stickad i tre tårtbitar, med helt mönster i mitten och halvt mönster i de yttre ändarna (det syns inte så jättebra...får nog ta lite nya foton och lägga ut framöver).
Kanten är sedan stickad sidledes, med samtidig avmaskning. Ville att kanten skulle passa ihop med sjalen någorlunda, men hittade ingen som passade, så även denna är i egen design. Kantmönstret fick jag tillochmed nerskrivet på papper.

Haha, det tar sig!...om jag nu i framtiden kan tyda krumelurerna jag gjort.


Sjalen är bara snabb blockad på min provdocka. Det gick faktiskt riktigt bra. Var ganska säker på att den skulle få stora bubblor vid axlarna, men det syntes knappt. Kommer nog göra det fler gånger....och man slipper krypa på golvet med dessa nålar :) Och man kan ju alltid blocka om den om man skulle bli missnöjd.







Som synes har vi ganska tur med vädret idag!


Jag och min provdocka :))





7 kommentarer:

  1. Så fint , det samme til dn lille jakken under her. Dette sjalet er jo nydelig i mønster. :))

    SvaraRadera
  2. Så himla fin sjal, jag gillar att den liksom ter sig rundad fram! Du gör helt fantastiska saker, blir nästan lite avis ;-))) Vore fantastiskt att få köpa ditt mönster, om det kom på pränt! Fin färg också, ahhhh...
    :-))))

    SvaraRadera
  3. Och mycket snygg är den!!!!!!!!!!!!!!
    Hoppas att du kurerar dig och blir bättre!

    SvaraRadera
  4. Vilken fantastisk stickning. Är här och kikar då som då, men lämnar inte lika ofta avtryck.

    Du har något att hämta hos mig.,.

    SvaraRadera
  5. Dejligt sjal. Det er lige til at putte i;) Mon ikke du skal skrive mønstret ned før det går for lang tid.... kender det selv, krumelurer / kruseduller som bliver uforståeligt når det er gået 2 mn. Rigtig god søndag.

    SvaraRadera